Tyto webové stránky používají soubory cookies, které nám pomáhají zlepšovat naše služby, personalizovat reklamy a analyzovat návštěvnost. Používáním našich stránek s tímto souhlasíte.
Více informací

Milí zákazníci, velice nás těší váš velký zájem o nákupy ❤️. Prosíme vás o trpělivost při doručení objednávek, děláme vše pro to, abychom je doručili co nejdříve. 

Zapomeňte na problémy se zažíváním

Vánoce jsou obdobím pohody, vůní, ale také nepřeberného množství jídla. A ne vždy nám jídlo udělá dobře. On takový smažený kapr s bramborovým salátem zajedený cukrovím a ještě tradiční houbový kuba k tomu všemu, to je pro žaludek pěkný oříšek. Bylinky nám mohou od trápení pomoci.

Zažívání jako pozoruhodný chemický proces

Zažívání nebo také trávení není nic jiného než proces štěpení tuků, cukrů a bílkovin pomocí specifických enzymů. Děje se tak proto, abychom tyto složité organické látky rozložili na jednoduché, mohli je tak vstřebávat v tenkém střevě a tělo je mohlo dále zpracovat a využít.

Proces trávení začíná již v dutině ústní, kde se ve slinách vyskytuje enzym ptyalin, který štěpí cukry. Největší podíl na trávení mají žaludeční a pankreatické šťávy. Tenké střevo je důležité pro prostup rozložených látek do krve a lymfy. Tlusté střevo pak od tenkého přijme kašovitý obsah zbavený užitečných látek, dochází v něm ještě ke vstřebání některých minerálů a vitamínů a také vody, tím se obsah zahustí a je vyloučen z těla ven.

Jak předcházet nadýmání?

Čas od času tento nepříjemný pocit zažije asi každý. Předejít nadýmání můžeme tak, že se vyvarujeme stravě bohaté na potraviny způsobující plynatost. Typickým příkladem jsou luštěniny, zelí, papriky. Vždy se vyplatí luštěniny dlouho dopředu namočit. Výborná je i červená čočka, která na rozdíl od zelené nadýmá mnohem méně. I slané jídlo ale může nadýmání způsobit – díky vysokému obsahu sodíku dochází k zadržování vody.

Do brambor i masitých pokrmů bychom neměli zapomínat dávat kmín, který je výrazným pomocníkem proti nadýmání, protože stimuluje žaludeční šťávy. Obdobnou úlohu plní při přípravě zvěřiny jalovec.

Pomoci nám může i pravidelné užívání probiotik, které pomáhají správné funkci střev. Probiotika si můžeme koupit jako doplněk stravy, nebo je užívat například ve formě kefírů, jogurtů s živými kulturami, zákysy, pitím kombuchy…

Byliny, které nám pomůžou při nadýmání

No a když už to přeci jen nastane, nemusíme hned zoufat. Spousta bylinek dokáže tělu velmi ulevit.

Ideálním řešením je uvařit si šálek anýzového čaje. Anýz ulevuje od křečí a plynatosti, ale zmírňuje i průjem. 2-3 lžičky zalijeme čtvrt litrem horké vody a necháme 15 minut odstát. Další variantou je čaj z máty, která uklidní žaludek. Do třetice můžeme poradit čaj z fenyklu. Fenykl podporuje zdraví trávícího traktu a také přispívá k lepšímu trávení. Doporučuje se i místo alkoholického digestivu.

Pokud nejsme příznivci byliných čajů, je tady ještě varianta se zázvorem. Plátek čerstvého zázvoru půl hodiny před a po jídle dokáže divy. Zázvor nemusí být čerstvý, postačí i kandovaný.

Nejen jako pomoc, ale i jako prevence slouží dostatek vlákniny ve stravě. Nedostatek vlákniny způsobuje zácpu. Zařaďte proto do své stravy více zeleniny, například brokolici a avokádo. Výborné je i Psyllium, což je rozpustná vláknina rostlinného původu podporující peristaltiku.

Blahodárný je pohyb. Ne nadarmo se říká, že po vydatném obědě by se mělo jít „vytrávit“ na procházku. A co po procházce teplá koupel? Akutním potížím se dá horkou koupelí rovněž ubránit. Stejný účinek vám přinese břišní masáž. Masírujte břicho v okolí pupíku krouživými pohyby ve směru hodinových ručiček, které kopírují peristaltické pohyby. Úleva na sebe nenechá dlouho čekat.
 

ikona

Výroba řady NaturWay

ikona

Doprava zdarma - informace ZDE

ikona

Vlastní zpracování bylin