Tyto webové stránky používají soubory cookies, které nám pomáhají zlepšovat naše služby, personalizovat reklamy a analyzovat návštěvnost. Používáním našich stránek s tímto souhlasíte.
Více informací

Pomocí bylinek k lepšímu spánku

Insomnie. Nespavost. Do nespavosti můžeme zařadit jak poruchu usínání, tak poruchu kvality spánku – přerušovaný spánek a brzké probouzení se. Poruchy spánku mohou být krátkodobé, ale i trvající několik měsíců či let. Poznáváte se v těchto obtížích?

Mezi nejčastější příčiny patří stres, psychické vypětí, emočně silné zážitky. Velmi častou příčinou je i bolest a nemoci. Bolesti kloubů, svalů, kašel, pálení žáhy… Tyto faktory velmi často neovlivníme, ale můžeme ovlivnit vnější faktory, které také vedou k nespavosti. Nespat v přetopené místnosti, zamezit vstupu světla nebo si pořídit škrabošku na oči, vyvarovat se takzvanému modrému světlu, které potlačuje produkci spánkového hormonu, melatoninu. To v praxi znamená alespoň 2-3 hodiny před usnutím nekoukat do monitorů a displejů a číst si při lampičce s teplým světlem.

Před spánkem je vhodné vyvětrat místnost a omezit elektroniku a tikající předměty v ložnici. Pokud víme, že nás káva či černý a zelený čaj hodně povzbudí, odpoledne již tyto nápoje nekonzumujeme. Místo těchto nápojů můžeme vyzkoušet bylinné čaje, které nám naopak mohou s nespavostí velmi pomoci. Základem takových čajů bývá meduňka lékařská, kozlík lékařskýchmel otáčivý.

Bylinky na dobrou noc

Meduňka lékařská

Je vhodná pro dospělé i děti. Uklidňuje nervovou a trávící soustavu. Ještě ke všemu je nenáročná na pěstování a využít ji můžeme k nálevu, který připravíme tak, že posekáme menší hrst čerstvé bylinky nebo použijeme bylinku sušenou, zalijeme horkou (nikoliv vroucí) vodou a pod pokličkou necháme 15 minut louhovat. Z natě rostliny si můžeme dopřát i voňavou a zklidňující koupel.

Kozlík lékařský

Jedna z nejlepších bylinek pro usínání. Je vynikající při nespavosti vyvolané stresem a přepracováním. Bohužel chuť a pach kozlíku lékařského může být pro mnohé z nás nepříjemný. Z kozlíku lze vařit čaj. Dále lze kozlík využít do koupele nebo jako tinkturu.

Chmel otáčivý

Když se řekne chmel, asi každý Čech si jako první vybaví pivo. Ale tato rostlinky je výborná i na přípravu čaje. Staří Řekové a Římané používali chmel jako močopudný a krev čistící prostředek. Velmi brzy však našel uplatnění v lékařství k navození spánku a zklidnění žaludečních potíží.

Třezalka tečkovaná

Třezalka zmírňuje mírné formy deprese, zlepšuje náladu, snižuje úzkost, apatii a nespavost. Působí proti sklíčenosti, nervové podrážděnosti, hysterickým záchvatům i melancholii. Ale pozor - třezalka by se neměla kombinovat s antidepresivy a třezalku by neměli užívat pyloví alergici a lidé s těžší formou cukrovky. O užívání se poraďte se svým lékařem.

Šafrán setý

Šafrán je velmi účinná bylinka, která potlačuje nervozitu a podrážděnost a umí také odstranit nespavost. Pokud toto nejdražší koření světa doma máte, můžete ho vyzkoušet nejenom k dochucení paelly či rizota, ale také ke zlepšení vašeho spánku – například tím, že si připravíte čaj ze šafránu a již zmíněné meduňky.

Levandule

Už Julius Caesar oceňoval uvolňující vlastnosti oleje vyráběného z květů této voňavé rostlinky, a i jeho vojáci používali levanduli při svých válečných taženích k uklidnění nervů a na hojení ran. Levandule je hojně využívaná při aromaterapii, do relaxačních koupelí, ale i k přípravě sirupůolejů.

Všechny uvedené bylinky pro lepší spánek lze použít jako přísadu do polštáře. Při domácí výrobě polštáře na lepší usínání si můžete sami zvolit směs a množství bylinek.
 

ikona

Výroba řady NaturWay

ikona

Doprava zdarma - informace ZDE

ikona

Vlastní zpracování bylin